آشنایی با تدریس و انواع روشهای تدریس

مطالب دیگر:
🔑پاورپوینت معرفی شهرستان رفسنجان🔑بررسی آسیب پذیری ساختمانهای بتن مسلح خمشی با استفاده از شاخص خسارت پارك-انگ (مطالعه موردی زلزله های طبس و منجیل)🔑جزوه درس آمار1🔑آموزش تصویری نصب ویندوز ۷ How Install Windows🔑آموزش تصویری ساخت کانال تلگرام How Create Telegram Channel🔑راهنمای تعمیرات و عیب یابی آردی و روا🔑آموزش تصویری و کامل نصب ویندوز ۸ و ۸٫۱ How Install Windows 8 or🔑دانلود کتاب آموزش طراحی شخصیت های دیزنی Learn to Draw Disney Princesses🔑دانلود کتاب آموزش نقاشی پرتره و چهره انسان Art of Drawing People🔑پاورپوینت رمزنگاری🔑پاورپوینت روان درمانی رشته خدمات مشاوره🔑پاورپوینت روترها🔑پاورپوینت روش تحقيق در تعليم و تربيت🔑پاورپوینت شيمی سبز🔑پاورپوینت وحی و پیامبری🔑دانلود کتاب آموزش نقاشی درخت و طبیعت On Drawing Trees and Nature🔑دانلود کتاب آموزش طراحی و نقاشی از پرتره افراد معروف🔑دانلود عکاسی خلاقانه شماره یک Creative Photography set🔑دانلود کتاب ۵۰۰ ژست و فیگور عکاسی برای کودکان🔑ژست و فیگور عکاسی برای کودکان و نوزادان
آشنایی با تدریس و انواع روشهای تدریس|30016826|lxy
جوینده گرامی در این پست شما فایل با عنوان آشنایی با تدریس و انواع روشهای تدریس را مشاهده می نمایید.

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 16

مقدمه

از زمانی که انسان خلق شده بشر همواره دنبال دانش اندوزی و کسب علم بوده و با طراحی برنامه ها و آموزش های گوناگون پرورش و آموزش همواره با موفقیت ها و فراز و نشیب هایی در آموزش روبرو شده با تحلیل وقاع گذشته دو مشکل اساسی جهت توسعه و غنی سازی برنامه های مذکور قابل مشاهده است:

1) عدم تأثیر فعالیت های پرورشی بر سرنوشت دانش آموزان

2) نقصان اثر بخشی نظام برنامه ریزی درسی در حوزه آموزش و پرورش که حل دو مشکل یاد شده در گرو اقدامات متنی بر یافته های عملی و تجر بی متکی برارزش های دینی و ملی است.

در نظام آموزش و پرورش کشور برنامه درسی به غلط در کتاب درسی خلاصه گردیده و به تدریج «محتوی محوری» سیطره سنگین خود را بر اغلب فعالیت های مدرسه ای تحمیل نموده و تقریباً تمام وقت دانش آموزان با کتابهای درسی پر می شود و یقیناً در چنین فضایی تغییر و تحول در جهت افزایش اثربخشی فعالیت های درسی و چشاندن حلاوت و شیرینی و تلاش کوششهای علمی به صورت فردی و اجتماعی به دانش آموزان بسیار دشوار بوده و راه ساختن انسان های مطلوب برای آینده را بس طولانی خواهد نمود که همواره باید با همت معلمان، مربیان وکارشناسان متعهد تغییرات بنیادی و مطلوب در نظام برنامه ریزی درسی و نظام ارزشیابی تحصیلی شاهد باشیم و این کار جز با روش های فعال و نقطه اثرات، پیشنهادات، انقادات میسر نمی شود.

پیش گفتار

زندگی بدون یادگیری و آموزش همچون مردابی در حال تقلیل وفساد است. از زمانیکه آموزش و یاد دادن شروع شد نحوه انجام دادن این فعالیت یعنی چگونگی آموختن و روش های تدریس مورد توجه دست اندرکاران قرار گرفت. هنر معلم در انتخاب این شیوه ها و روش مؤثر می باشد. از آجا که توانایی های افراد متفاوت است نحوه یادگیری و چگونگی آموزش نیز متفاوت خواهد بود.

روش هاي تدريس

يكي از عناصر اصلي دربرنامه درسي وطراحي آموزش، موضوع روش هاي ياددهي، يادگيري است. كليه اقدامات، تصميمات، ضمن اجراي روش به مرحله ظهورمي رسد ويادگيري اتفاق مي افتد.

درطراحي آموزشي، موضوعاتي چون اهداف، روش هاي ارزشيابي، وسايل آموزش .... تدوين واز طريق روش تدريس به راه كارهاي عملي تبديل مي شود. اگر روش تدريس مورداستفاده به خوبي انتخاب واجرا شود بدون شك خلاقيت دانش آموزان نيز مجال پرورش پيدا مي كنند.

درنتيجه روش هاي يادگيري دردانش آموزان آموزش داده مي شود وآنان مي دانند چگونه يادبگيرند كه يادبگيرند.(يادگيريِ يادگيري )

معلمان درمقام برنامه ريز وطراح آموزش درچند گروه قرارمي گيرند كه با شناخت ويژگي هاي خاصي، حرفه اي يا غيرحرفه اي بودن آن ها مشخص مي گردد.

1 معلمان حافظه گرا (غيرحرفه اي)

2 معلمان معلم مدار (غيرحرفه اي )

3 معلمان عمل گرا (حرفه اي )

4 معلمان شاگردمدار (حرفه اي )

روش هاي تدريس از زواياي گوناگون قابل تقسيم بندي است .

الف ) روش تاريخي كه شامل: 1 روش سقراطي 2 نظام مكتبي (درايران)

ب) روش هاي جديد كه شامل: 1 روش توضيحي 2 روش سخنراني

3 روش اكتشافي 4 حل مسئله 5 مباحثه اي 6 پرسش وپاسخ

7 انفرادي 8 واحدكار(پروژه) 9 روش نمايشي 10 روش بديعه پردازي

11 روش بازيهاي تربيتي 12 روش ايفاي نقش

13 روش دريافت مفهوم 14 روش استقرايي

15 روش آزمايش وكاوشگري و....